سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با نرم افزار سازمانی ابری

امروزه نه تنها تمامی اطلاعات سازمان ها به شکل دیجیتال بایگانی می شود، بلکه فرایندهای مختلف سازمانی از جمله مالی و حسابداری، انبارداری، تولید و کنترل کیفی نیز توسط انواع نرم افزار سازمانی انجام می گیرد. با توجه به افزایش داده های سازمانی و نیاز به فضای کافی برای ذخیره سازی آنها و همچنین تسریع و بهبود یکپارچه سازی فرایندهای سازمانی، نرم افزارهای تحت وب و ابری در حال گسترش هستند. نرم افزار ابری یا نرم افزار بر پایه ابر (cloud-based) نوعی از نرم افزار تحت وب است که در آن علاوه بر اینکه خود نرم افزار بر روی سرور شرکت ارائه دهنده اجرا می شود، داده های اختصاصی سازمان نیز در فضایی ابری نگهداری می گردند. تکنولوژی ابری به دلیل مزایای متعددی که دارد در سیستم های نرم افزار سازمانی جای مطمئنی برای خود باز کرده است.

مزایای نرم افزار سازمانی ابری

برخی از مزایای نرم افزارهای سازمانی ابری به شرح زیر است:

·       اولین مزیت تکنولوژی ابری فراهم آوردن امکان کار با داده های بزرگ است که به خصوص برای سازمان های بزرگ بسیار حائز اهمیت است.

·       این تکنولوژی هزینه های سخت افزاری بابت سرورهای سازمانها را کاهش می دهد و یا به کلی از بین می برد. بدون سیستم ابری، کارت های حافظه و کامپیوتر سرور قدرتمند هزینه های چند صد میلیونی برای سازمانها در بر خواهند داشت.

·       شاید مهمترین مزیت تکنولوژی ابری آسودگی از محفوظ ماندن داده ها است. به دلایل مختلف از جمله سوختگی هاردهای کامپیوتری، داده های سازمانی شما ممکن است از بین برود و بک آپ منظم آنها نیز نیاز به فضا و هزینه مضاعف دارد. در حالی که تکنولوژی ابری این دغدغه را به کلی برطرف می کند.

·       امکان برطرف کردن سریعتر ایرادات نرم افزار سازمانیاز دیگر مزایای نرم افزار ابری است.

·       همچنین دسترسی دائم به آپدیت های نرم افزار، دسترسی بیشتر به پشتیبانی شرکت ارائه دهنده، افزایش انعطاف پذیری فرایندهای سازمانی و افزایش کنترل بر داده های سازمانی از دیگر مزایای مهم تکنولوژی بر پایه ابر است.

معایب نرم افزار سازمانی ابری

همچون تمام فناوری ها، نرم افزار های سازمانی ابری نیز دارای معایبی هستند. اولین عیب این سیستم می تواند مسئله امنیت داده باشد. اگرچه با فضای ابری محفوظ بودن داده ها تضمین می شود ولی امکان حملات سایبری به داده های ابری دور از ذهن نیست. دیگر عیب سیستم های تحت وب و ابری وابستگی کامل به اینترنت است و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، ارتباط شما با داده های سازمانی به طور موقت قطع خواهد شد.